چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
کتاب

"سینما و اندیشه"؛ عنوان کتابی است به قلم محمدرضا دلیر که از سوی نشر هوران در پنج فصل با رویکرد تبیین ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما نگاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب ۲۷۲ صفحه ای سال گذشته منتشر شده و نویسنده در هر فصل آن به صورت کامل ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

"سینما و اندیشه" در واقع به تاریخ صد ساله دنیای گسترده هنر سینما اشاره می‌کند که چگونه در میان تولیدات مختلف سینمایی در جهان شرق و غرب، سینما پیدایش تدریجی یافته و به بلوغی رسیده که در صورت‌ها و معناهای خود با محصولات دیگر هنری متفاوت بوده است.

نویسنده که خود عضو خانه سینما و تئاتر است و پیش از این آثاری چون "جامعه شناسی سینما" و "حقوق تامین اجتماعی" را نوشته در مقدمه این کتاب می نویسد:"هدف این نوع سینما، ایجاد سرگرمی و برانگیختن تمام هیجان‌های آنی نیست؛ بلکه هدف آن، برانگیختن تفکر و رشد توانایی دریافت‌های باطنی تماشاگر است. "

وی همچنین در رابطه با هنرهفتگانه در کتاب خویش تصریح می‌کند: "سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از: تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و رقص. در این میان، سینما تنها هنری‌است که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه‌ای توانسته آن‌ها را اعتلا نیز ببخشد. "

فصل اول این کتاب به کلیات می پردازد و طی آن سینما مثل بررسی واژه و پیشینه سینما، تئوری فیلم، نقد فیلم، ساختار سینما، جامعه پذیری و… مورد بررسی قرار می کرد. عنوان فصل دوم "سینما و اندیشه" است که بخش‌هایی از قبیل تاثیر سینما بر زندگی مردم، تاثیر فیلم بر تماشاگر، سینمای مناسکی به غیر مناسکی و… را شامل می‌شود.

موضوع فصل سوم "فلسفه و سینما" است که رویکرد بازتاب، سینما و واقعیت، تصویر زمان و سینمای مدرن، وجود تیپ‌ها و شخصیت‌های آرمانی و… برخی از زیرعنوان‌های این فصل به حساب می‌آید. فصل چهارم این کتاب با نام "اسطوره و سینما"، در رابطه با اسطوره‌ها در سینما بحث می‌کند و علاوه بر تعریف اسطوره درسینما، از اسطوره‌هایی نظیر گرگ انسان، خون‌آشام، غول‌پیکر، پری‌دریایی و… نام می‌برد و بالاخره عنوان فصل پنجم "فلسفه سینما در ایران و جهان" است و موضوعاتی نظیر فلسفه سینمای ایران، فرهنگ کپی‌برداری، فلسفه سینما در جهان و… را مورد بررسی قرار می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha